oneCentral biedt met de dienst Air MX een native-oplossing die een directe netwerkverbinding legt tussen een telefooncentrale op het oneCentral-platform in de cloud en mobiele toestellen van klanten. Air MX is nu ook beschikbaar als hybride oplossing op de netwerken van T-Mobile én Vodafone.
Air MX van oneCentral bestaat al een paar jaar en heeft zich bewezen als betrouwbare dienst voor vast-mobiele integratie. De oplossing is in-house ontwikkeld op het eigen communicatieplatform. Air MX voorziet volgens CEO Marius Savelbergh in een groeiende behoefte bij bedrijven. Partners krijgen in toenemende mate vragen over het integreren van vaste en mobiele communicatie bij hun klanten. In dat licht heeft oneCentral de oplossing Air MX recent interessanter gemaakt door uitbreiding met grotere databundels. Plus, de hybride oplossing waardoor bedrijven nu ook kunnen kiezen voor het mobiele netwerk van T-Mobile, dat van Vodafone of een combinatie van beide. Momenteel wordt gewerkt aan de e-SIM’s die op korte termijn beschikbaar worden voor partners.
Directe koppeling
oneCentral heeft bij de bouw van Air MX gekozen voor een directe koppeling tussen telefooncentrales van klanten op het oneCentral-platform in het datacenter of op locatie en de SIM’s op de mobiele netwerken van T-Mobile en Vodafone. “De intelligentie zit ‘m in de combinatie van de netwerken en de PBX-oplossingen op ons platform. De werking van toestellen is onveranderd en bovendien kunnen bedrijven hierdoor alle merken en types aansluiten. De features zijn ook eenvoudiger uit te breiden en klanten kunnen makkelijker additionele beveiliging en extra filters activeren. De directe koppeling zorgt bovendien voor een aanmerkelijk betere gesprekskwaliteit dan bij oplossingen die gebruik maken van de dataverbindingen van een mobiel netwerk”, zegt Savelbergh. “Al met al kunnen we de kwaliteit beter garanderen en sluiten we beter aan bij de wensen van klanten. Bedrijven willen hun medewerkers nu uitrusten met betere communicatietools aangezien het gaat om de bereikbaarheid van hun organisatie.”
Meedenken met de klant
Savelbergh vindt de term VaMo te veel omvattend. Zo lijkt het volgens hem dat vaste en mobiele communicatie twee domeinen zijn die moeten worden gecombineerd. “oneCentral heeft vast-mobiel altijd als één dienst benaderd. We begeleiden partners dat ze er op deze manier met klanten over praten”, zegt hij. “Hetzelfde geldt overigens voor spraak en data. Veel bedrijven denken bij VaMo aan vaste en mobiele telefonie maar waarom zouden ze hun mobiele data hier niet in betrekken? Zo zorg je ervoor dat je inzicht krijgt in wat medewerkers doen met die mobiele data en kun je je organisatie beter managen en sturen. Zeker in ‘het nieuwe normaal’ met een groeiend aantal flexwerkers kan meer inzicht helpen bij het maken van strategische keuzes. Praat daarover met medewerkers en stel een duidelijk beleid op met een firewall, policies, rechten en afspraken over werktijden. Al die informatie zit in het netwerk en is gekoppeld via de SIM-kaart. Natuurlijk kan het voorkomen dat bedrijven en werknemers nog wat huiverig zijn of moeite hebben met alle instellingen van deze moderne communicatieoplossingen. Partners kunnen die huiver wegnemen door met de klant mee te denken.”
Partners
oneCentral Air MX wordt uiteraard ook door partners aangeboden. Voor hen is het volgens Savelbergh van belang dat ze niet in de traditionele interpretatie van VaMo blijven steken maar juist hier hun toegevoegde waarde laten zien. “De mobiele telefoon met internet, verbindingen en bundels is onderdeel van de bedrijfsvoering. Daar hoort continuïteit bij. Partners kunnen dit gieten in een echte vast-mobiele oplossing die ze voor klanten implementeren”, denkt Savelbergh. “Klanten hebben deze behoefte, maar ze willen geen ingewikkelde implementatietrajecten en instellingen beheren. Er zijn tegenwoordig ook zoveel technische mogelijkheden. Van hosted-telefonie, mobiele abonnementen, databundels en verbindingen tot applicaties, bereikbaarheidsoplossingen en collaborationtools. Logisch dat veel bedrijven het moeilijk vinden om te definiëren hoe ze het precies willen. De technologie moet voor hen werken. Om dit te bereiken moet je als organisatie eerst organiseren en dan automatiseren. En dat vraagt om geduld en een luisterend oor. In de dialoog ontdekken mensen wat voor hen werkt. Zo maak je als partner het verschil en kun je combinaties maken die aansluiten bij de behoeftes van de klant. Er is niet één ultieme oplossing.”